Kieler Knabenchor zingt in kathedraal Roermond

Het ‘Kieler Knabenchor’ zingt vrijdagmiddag 17 juni in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond. Het jongenskoor uit de Duitse stad Kiel verzorgt dan om 15.00 uur een concert. Het is het eerste Kathedraalconcert sinds het begin van de coronacrisis, drie jaar geleden. Het ligt in de bedoeling dat vanaf nu weer regelmatig concerten in de Roermondse kathedraal zullen gaan plaatsvinden. Dit concert op 17 juni is voor iedereen vrij toegankelijk; een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.

Het Kieler Knabenchor werd in 1968 opgericht als schoolkoor op een middelbare school in Kiel, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. In tegenstelling tot veel andere jongenskoren is het Kieler Knabenchor geen culturele instelling op zich, maar een werkgroep van alle scholen in Kiel. Het koor organiseert regelmatig concerten, concertreizen en kerkdiensten en organiseert voor zijn zangers diverse gezamenlijke activiteiten. Vanwege de band die het koor heeft met de hoofdkerk van Kiel, de Sankt-Nicolaikirche, waar het koor ook de meeste uitvoeringen zingt, is een groot deel van het repertoire van het koor geestelijk van aard. De jonge zangers volgen een tweejarige opleiding in het juniorenkoor, voordat ze (meestal aan het einde van hun basisschooltijd) bij het concertkoor aansluiten. Daar nemen ze deel aan de tweewekelijkse koorrepetities en krijgen ze individuele stemtraining. Sinds 2020 wordt het koor geleid door dirigent Jan-Hendrik Jensch.

De uitvoering in de kathedraal van Roermond maakt onderdeel uit van een concertreis van het koor, de eerste tour van het koor sinds 2017, die door het Duitse Ruhrgebied voert en waarbij dus ook een uitstapje over de Nederlandse grens naar Roermond gemaakt wordt. Het programma in de kathedraal oriënteert zich op de titel van het bekende Duitse kerklied ‘Du, meine Seele, singe’ en bevat werken uit zes verschillende eeuwen.

De concerten in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond staan onder auspiciën van de Stichting Scala, die door het kerkbestuur van de Roermondse Sint-Christoffelparochie in 2005 in het leven is geroepen. Sindsdien richt deze stichting zich op concerten die juist in de kathedraal goed tot hun recht komen en passen bij het karakter van de kathedraal. Meer informatie: www.kathedraalconcertenroermond.nl