Michaëlkerk

Herdenking van het Laatste Avondmaal om 19.30 uur
Bestel misintentie online

Vrijdag 29 maart 2024
Kruisweg voor kinderen en volwassenen
Kruisweg voor kinderen en volwassenen om 15.00 uur

Misintenties

Voor in de H. Michaëlkerk

Zondag 17 maart 2024 om 10.00 uur

• Voor zaliger Wim Tatgenhorst (jaardienst).
  • Voor het geestelijk welzijn van onze parochiegemeenschap.

Voor het publiek

De Mariakapel is dagelijks geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur.

Laatste nieuws uit de H. Michaëlkerk

Nadere informatie over de H. Michaëlkerk en allerlei onderwerpen die met de H. Michaëlkerk te maken hebben.

Onze Lieve Vrouw van Rust

In het parochiekerkje van Heppeneert bij Maaseik wordt de H. Maagd vereerd onder de titel: "Onze Lieve Vrouw van Rust". Een zeer oud beeldje toont de H. Maagd in rustende beschouwende houding; naast haar staat naar men algemeen veronderstelt, de H. Johannes. Het tafereel herinnert aan de woorden van Christus gericht aan zijn Moeder en tot Johannes: Ziedaar Uw zoon en ziedaar Uw moeder. Eeuwen geleden zou dit beeld in de Maas onder Elen aangespoeld zijn.

De Michaëlparochie en haar kerk door de eeuwen heen.

In de achtste eeuw, ten tijde van Karel de Grote, zijn in onze streek veel parochies gesticht. De naam Herten wordt voor het eerst in 968 vermeld. Een parochie vormde naast een geestelijke, vooral een sociaal-economische gemeenschap. De landheer stichtte een kerk en de daarbij gevestigde horigen dienden een bijdrage te leveren voor het onderhoud van een priester.