Herdenkingsmis 24 april zondag na Pasen

Het Koninklijk Roermonds Mannenkoor (KRM) zal op zondag 24 april om 10:00 uur de H. Mis in de Munsterkerk opluisteren. Op die zondag worden die leden van het KRM herdacht die in de coronatijd overleden zijn. Hun families hadden toen graag gewenst dat dit vanuit de Munsterkerk zou gebeuren. Nu dat in deze periode niet mogelijk was, heeft de afscheidsdienst in besloten kring elders plaatsgevonden. Maar de cirkel was nu niet rond, zo merkte een familie op. Ze hebben dan ook het KRM gevraagd om na de coronatijd op een zondagmorgen in de Munsterkerk een herdenkingsdienst te houden.

Deze vraag hangt samen met een bekende traditie dat het afscheid van de leden van het KRM opgeluisterd wordt door het voltallige koor. (Op dit moment 65 man).  Jarenlang zijn ze lid geweest van het KRM en met elkaar veel lief en leed gedeeld. Dit afscheid kan gebeuren op de dag zelf van de uitvaart of bijv. in een zeswekendienst. Uiteraard is de familie vrij om voor deze wijze van afscheid te kiezen.

Tijdens deze H. Mis zal het KRM de meerstemmige mis van J. Gruber, Mass in honor of Saint Frederic, ten gehore brengen. De mis wordt afgewisseld met een aantal internationale liederen. Binnen het KRM is een aparte Schola bestaande uit 19 man, die tijdens de communie een aantal Gregoriaanse en meerstemmige liederen zullen zingen. Twee overleden leden maakten namelijk deel uit van deze Schola. Overigens wordt de Schola diverse keren per jaar gevraagd om ook in verschillende andere parochies en crematoria de uitvaart van niet leden te verzorgen.

De herdenkingsmis wordt gevierd in de Munsterkerk in de week na Pasen. Het vorig jaar was deze gezichtsbepalende kerk met zijn Munsterplein op Witte Donderdag van de Goede week het middelpunt van The Passion, het indrukwekkende lijdens- en verrijzenisverhaal dat door vele duizenden mensen gevolgd is.

Op het einde van deze bijzondere H. Mis wordt door alle aanwezigen het Roermonds volkslied gezongen.