Sint Christoffelgilde zoekt enthousiaste vrijwilligers

De stad Roermond kent een rijke geschiedenis. Zo telt de stad veel monumenten en karakteristieke bouwwerken die herinneren aan een ver en rijk verleden. Het Sint Christoffelgilde, waarin tientallen vrijwilligers afkomstig uit heel Limburg zich hebben verenigd, is zich hiervan terdege bewust en heeft zich als taak gesteld eenieder die dit wil kennis te laten maken met de schoonheden die de Munsterkerk, de Sint Christoffelkathedraal én niet op de laatste plaats de Caroluskapel herbergen. Het interieur van de godshuizen vormt een lust voor het oog. Het afgelopen jaar trokken de drie kerken wederom meer dan 100.000 bezoekers.

De openstelling van de godshuizen de Sint Christoffelkathedraal het hele jaar door en de  Munsterkerk en Caroluskapel, in de periode van 1 april tot 1 november in de middaguren van 14 tot 17 uur, wordt mogelijk gemaakt door de vrijwilligers van het Sint Christoffelgilde. Deze vrijwilligers stellen bezoekers in de gelegenheid kennis te maken van de talrijke bezienswaardigheden die zich bevinden achter de dikke muren van de imposante bouwwerken. Hoewel het team momenteel bestaat uit circa 70 personen, is het gilde op zoek naar nieuwe enthousiaste vrijwilligers.

“Niet alleen belangstellenden uit de bisschopsstad zelf, maar ook geïnteresseerden uit de omliggende dorpen en steden die het gilde willen versterken en zich in willen zetten worden uitgenodigd te reageren. Oud en jong, iedereen is welkom. Bij elke openstelling zijn enkele leden van het gilde aanwezig voor informatie en toezicht. Wij hopen op positieve reacties want enkele van onze mensen zijn afgevallen en wij willen toch graag de kerken in het nieuwe seizoen weer elke dag  openen. Zonder aanvulling van ons ledenbestand is dit niet verantwoord, aldus Riny van Kessel, de secretaris van het Christoffelgilde.

Wie zich wil aanmelden of meer informatie wenst over het Sint Christoffelgilde en/of haar activiteiten kan contact opnemen met de secretaris, mevrouw Riny van Kessel, Pastoor Pielsstraat 3, 6041 AD Roermond. Tel. 0475-316830 / 06-42091055, e-mail: r.vankessel@home.nl

Het grafmonument van graaf Gerard IV van Gelre en Margaretha van Brabant. Gezien ovanuit het westen. Op de achtergrond het koor.

Het grafmonument van graaf Gerard IV van Gelre en Margaretha van Brabant. Gezien vanuit het westen. Op de achtergrond het koor.