Vandaag zijn de kruidenboeketjes gemaakt in de parochiezaal in Herten. Morgen (zondag 13 augustus) zal in de Michaëlkerk weer de zogenaamde ‘Kroedwusj’ worden gezegend.
Deze kruidenboeketjes bestaan uit zeven planten:

• twee onheilafwerende planten zoals koninginnekruid, wilde marjolein, huislook, toorts, St. Janskruid, wilgenroos, klaproos;
  • twee helende planten zoals valeriaan, duizendblad, boerenwormkruid, kamille, bijvoet, alsem, salie, engelwortel;
  • twee broodgranen zoals de korenaren van rogge en tarwe;
  • één boomvrucht b.v. het groene blad van de walnoot waarvan het blad bestaat uit zeven blaadjes.

Het is een totaal van zeven planten. Zeven is een heilig getal, het getal van de volledigheid.
De boeketjes zullen morgen worden uitgereikt aan de kerkgangers om mee naar huis te nemen ter bescherming van huis en haard.