Koninklijke Roermondse Zang- en Muziekvereniging 150 jaar

In 2023 is het exact 150 jaar geleden dat de Roermondse Zang- en Muziekvereniging is opgericht. Het gemengde koor, bestaande uit ruim 60 leden, viert het bijzondere jubileum op gepaste wijze, met een drietal bijzondere concerten. Het eerste jubileumconcert is op zondag 16 april vanaf 14.30 uur in de Munsterkerk. ‘Zang en Muziek’ verzorgt dan een uniek en sfeervol voorjaarsconcert. Het concert is gratis toegankelijk. Naast de Koninklijke Roermondse Zang- en Muziekvereniging treedt ook het Ensemble Omnes Terminos op, bestaande uit drie jonge talentvolle conservatoriumstudenten.

Gevarieerd concert
Het gratis toegankelijke jubileumconcert is zeer gevarieerd van opzet. Moderne en klassieke gezangen worden afgewisseld met enkele zeer aansprekende kerkelijke liederen. Passend in de prachtige entourage van de Munsterkerk. Een zondagmiddagconcert dat voor elke muziekliefhebber meer dan de moeite waard is. De Koninklijke Zang- en Muziekvereniging staat al twintig jaar onder de koorleiding van de Kerkraadse dirigent Dion Ritten. Het koor wordt op piano begeleid door Koen Vroemen.

Jong talent
In de 150 jaar dat het Roermondse koor al bestaat, heeft het koor tijdens optredens altijd veel podium gegeven aan jong talent. Zo ook in dit bijzondere jubileumjaar. Tijdens het voorjaarsconcert in de Munsterkerk treden er drie jonge zeer talentvolle conservatoriumstudenten van het Maastrichts Conservatorium op, het Ensemble Omnes Terminos. Omnes Terminos geeft de grenzeloosheid aan tussen de musici, die uit verschillende landen komen. Tevens beschrijft het de grenzeloosheid van hun passie voor de verschillende muziekstijlen, die ze ten gehore brengen. Het Ensemble Omnes Terminos bestaat uit de Letse sopraan Margarita Dudčaka, de Nederlandse organist Jeroen Pijpers en de Macedonische violiste Irina Trajkovska.

150 jaar Zang en Muziek
In 1873 waren het enkele leden van de Koninklijke Harmonie van Roermond, de oudste nog bestaande vereniging van de stad, die de Roermondse Zang- en Muziekvereniging oprichtte. Deze mannen wilden naast het instrumentale ook koorzang ten gehore gaan brengen. Er werd in die beginjaren niet alleen gezongen, maar ook toneel gespeeld. Een ontspanningsvereniging pur sang. Ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan in 1953 is door Koningin Juliana het predikaat ‘Koninklijk’ aan het toen inmiddels gemengde koor toegekend. Nu 70 jaar later viert de Koninklijke Roermondse Zang- en Muziekvereniging haar 150-jarig bestaan. Het is daarmee één van de oudste verenigingen van de bisschopsstad.