Rozenkrans in de handen

Oktober Maria maand

De maand oktober is, naast de meimaand, een periode waarin de Kerk een speciale devotie voor Maria heeft. Oktober wordt in de Katholieke Kerk beschouwd als de tweede Mariamaand. Deze devotie is een uitbreiding van het liturgische feest van Maria van de Rozenkrans. De heilige paus Pius V bepaalde dat deze gedachtenis gevierd moest worden op de verjaardag van de zeeslag bij Lepanto, die plaats vond op 7 oktober 1571. Bij deze slag versloegen christelijke troepen de Turkse Ottomanen. Pius (1566-1572) schreef deze overwinning op de Turkse agressie toe aan de hulp van de Maagd Maria, verkregen door het bidden van de Rozenkrans. Dit gebed werd vooral gepropageerd door de Orde der Dominicanen. De Rozenkransmaand werd in de 19de eeuw ingesteld.

Wij willen hier bij aansluiten en daarom is er iedere dinsdagavond in oktober om 19.00 uur is er in de Mariakapel van O.L.V. van Rust in Herten gelegenheid tot het gezamenlijk bidden van de Rozenkrans. Iedereen is van harte welkom zich hierbij aan te sluiten.

Mariakapel van O.L.V. van Rust in Herten