Renovatie Kerktoren Herten

Beste bezoeker,

renovatie01in Herten staat, midden in de oude dorpskern, de RK Kerk van de H. Michaël. De kerk werd in de Tweede Wereldoorlog verwoest, daarna weer opgebouwd en in 1954 weer geopend. Het kerkgebouw is een markant punt in de omgeving; vanaf de overkant van de Maas (Hornerzijde), de sluizen in de buurt van Heel en op tal van andere plaatsen in en rond Herten is de kerk goed te zien.

De afgelopen 59 jaren is regelmatig onderhoud gepleegd door zowel aannemersbedrijven als een klein groepje vrijwilligers. Nu is het tijdstip aangebroken voor grootschalig onderhoud aan de kerktoren. De renovatie aan de torenspits, het mergel, de klokken en het voegwerk is noodzakelijk. Het kerkbestuur is jaren geleden al begonnen met sparen. De renovatie gaat ongeveer € 140.000,– kosten; een rib uit de financiële balans van de kerk. De renovatiekosten worden uitgegeven aan: lood/zink en leien van de torenspits; groot gedeelte opnieuw voegen; veel mergelstukken compleet vernieuwen; onderhoud aan klokken, klokkenstoelen, uurwerk en het vernieuwen van de klokkenaandrijvingen; steigeropbouw en afbreken. De kerk is geen monument en er kan dan ook met weinig kans van slagen een beroep worden gedaan op enige subsidieregeling.

De andere kosten aan de kerk, zoals energie, klein onderhoud, reservering voor dak-reparaties, verzekeringen en centrale verwarming gaan gewoon door. Ook voor onderhoud en energie van de pastorie en de kapelanie dient geld te blijven gereserveerd; de kapelanie wordt regelmatig verhuurd om de onderhoud -en energiekosten daarvan enigszins in balans te houden. Tevens moet het kerkbestuur ook in niet geringe mate geldelijk bijdragen aan de salariskosten van het pastorale team en het operationeel houden van het parochiebureau.

In 2012 en 2013 heeft het kerkbestuur voor meer dan € 12.000,– extra uitgegeven voor vernielingen aan koper van bliksemafleiders en glas in loodramen; de daders van dit vandalisme zijn helaas nooit gepakt!

renovatie06Op het ogenblik gaat er door minder kerkbezoek en gezinsbijdragen, meer geld uit dan er binnen komt; deze neerwaartse spiraal is niet jarenlang vol te houden. Het bisdom heeft het kerkbestuur dan ook geadviseerd om dit jaar niet te beginnen met de renovatie, maar te wachten tot het voorjaar van 2014. Tegen die tijd is er meer zicht op de inkomsten van de geldinzamelacties en de jaarlijkse ‘actie kerkbalans’.

renovatie04Een klein aantal vrijwilligers is zich bereid gevonden om de inwoners van Herten en de in de regio gevestigde bedrijven te benaderen voor een vrijwillige geldelijke bijdrage aan de noodzakelijke renovatie. Ook u kunt een dergelijke bijdrage leveren aan de instandhouding van deze markante kerktoren.

Het kerkbestuur is zich bewust van de huidige marktsituatie-‘crisis’ en ook dat velen van u het financieel moeilijk hebben in deze tijd. Toch schromen wij niet om u te vragen ons te steunen met een geldelijke bijdrage. Elk bedrag is welkom op de bankrekening van onze kerk 84.54.49.516, ovv. “renovatie kerktoren”; u kunt ook gebruik maken van de bijgevoegde acceptgirokaart.

Het kerkbestuur heeft een aantal acties voorbereid :

• In de kerk staat iedere 3 maanden een schilderij van de kerk; in een gesloten enveloppe kunt u een bod doen om een schilderij in uw bezit te krijgen (voorbedrukte briefjes en enveloppen liggen in de Mariakapel;
      • Achter in de kerk, ter hoogte van de Mariakapel, kunt u geld deponeren in een geld-melkbus;
      • Bij ‘bakker Hannen’ kunt u ‘torenbrood’ kopen; deel van de opbrengst is voor de renovatie;
      • U kunt voor € 9,95 een kaars kopen (afmeting 190x50mm) met kleurafbeelding van de kerk: kerk (sacristie) of het parochiebureau in de pastorie, Kerkpad 2 Herten (0475-332269; cadeautip!
      • Bij fruitbedrijf ‘van Appeven’ in Ool aan de Groeneweg 1 en bij de kerk (sacristie) en parochiebureau, kunt u droge witte wijn ‘Vin St. Michael’ kopen (fles € 4,95 of doos 6 flessen € 25,–; deel van de opbrengst is voor de renovatie; cadeautip!
      • Likeur te koop. In de kerk (sacristie) en op het parochiebureau kunt u ‘Herte’s dröpke’ kopen voor € 9,95 per kruikje (30% VOL en 35 cl.); cadeautip! De likeur is tevens te koop bij ‘Danny’s drankshop’- Neerstraat 54B – Roermond.
      • Fototentoonstelling 60 jaar H. Michaelkerk 27/9-5/10/2014
      • Seniorenmiddag 29/9/2014

Vriendelijk groetend, met alle achting,
het kerkbestuur