Landelijke Jacobusdag in Roermond

Op 24 juli vindt de landelijke viering plaats van het heilig jaar in Santiago de Compostela van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob plaats in Roermond. Tijdens deze dag worden de deelnemers aangespoord om als echte pelgrims hun eigen weg te zoeken door het programma en de stad. Ook niet-leden zijn welkom. Er valt veel te kiezen uit het zorgvuldig samengestelde en zeer gevarieerde programma. Elke deelnemer ontvangt een boekje met een uitgebreide beschrijving van de drie gebouwen en de aanwezige kunstschatten. Een kleine greep uit de mogelijkheden:

In het centrum van Roermond kunnen de Sint-Christoffelkathedraal, de O.L.V-Munsterkerk en de Caroluskapel bezocht worden. Monumenten die tot de verbeelding spreken. Bekijk de muurschildering in de broederkapel van de Caroluskapel, bezoek de tentoonstelling over de martelaren van Roermond, verwonder je over de kunstschatten etc.

Ook in de Voorstad Sint Jacob is er veel te zien en te bewonderen. Er is een speciale Jacobuswandeling uitgezet langs alle Jacobalia die de voorstad rijk is.
Na een oproep aan leden om 1 foto te sturen die volgens hen het beste weergeeft wat “onderweg zijn” naar Santiago de Compostela inhoudt, hebben dertig leden een foto ingestuurd. Ze vormen tezamen een boeiende expositie. Samen met aquarellen van Rein van Uden en tekeningen van Pascalle en Pierre Kusters is een interessante expositie te zien in ontmoetingscentrum ‘Paradies. Hier kunt u ook caminofilms zien van Leo Baeten. In Galerie Mariska Dirkx is een boeiende expositie met glaskunst van Petra Verhees

In de St. Christoffelkathedraal zijn de hele dag hoge resolutie afbeeldingen te zien van de Portico Da Gloria in Santiago de Compostela. Voorts is er om 11:30 uur een speciale pelgrimsmis, om 14:00 uur wordt er een jacobuslezing gehouden door Peter Hesseling en om 16:30 uur zal het koor Cantus ex Corde een muzikale reis naar Santiago verzorgen. Hiermee wordt de dag afgesloten.

Maar er is zoveel meer te doen en te beleven. Kijk voor het volledige programma op www.santiago.nl/jacobusdag2022/