Bisdom steunt actie ‘Limburg helpt Oekraïne’

Onder het motto ‘Limburg helpt Oekraïne’ is een samenwerkingsverband van stichtingen, scholen, kerken en betrokken burgers deze week een actie gestart om goederen in te zamelen voor de zwaar getroffen bevolking van Oekraïne. Het bisdom Roermond ondersteunt deze actie en vraagt alle parochies, kloosters en andere kerkelijke instellingen in Limburg om voor zover mogelijk hieraan mee te werken.

In Oekraïne is het volop winter, met vooral ’s nachts zeer koude temperaturen. Door de oorlogssituatie ontbreekt het op veel plaatsen aan de meest noodzakelijke hulpgoederen. Een aantal Limburgse stichtingen, scholen, kerken en burgerinitiatieven heeft daarom de handen ineengeslagen om te helpen. Door een gerichte inzamelactie van noodzakelijke goederen en houdbaar voedsel, gekoppeld aan een oproep voor donaties voor de financiering van het transport willen zij zeer gericht bevriende kerken en stichtingen in Oekraïne van hulp voorzien.

Sinds 1 februari kunnen de goederen op enkele vasten dagen in de week worden ingeleverd op een van de inzamelpunten in Valkenburg en Maastricht. Daarnaast kunnen deelnemende organisaties, zoals kerken en scholen, hun eigen inzamelsysteem opzetten. Vandaar worden de verzamelde goederen naar een centrale loods in Valkenburg gebracht. Daar worden ze door vrijwilligers gesorteerd en verpakt en vervolgens per vrachtwagen naar Oekraïne gebracht.

De actie ‘Limburg helpt de Oekraïne’ is een samenwerking tussen de Stichting Bergsche Kracht uit Berg en Terblijt, de Stichting Hulp door Genade uit Valkenburg, de Oekraïense werkgroep Kerkrade, het Platform Wereldburgerschap uit Valkenburg, de Vierkante Cirkel uit Meerssen, enkele Oekraïense vrijwilligers en de Stichting Sociaal/Medische Hulpverlening aan Oost-Europa uit Meerssen. Verder hebben en enkele parochies en protestantse kerken uit Heerlen, Maastricht en Valkenburg zich achter de actie geschaard.

Gevraagde goederen
De hulpgoederen die worden gevraagd, zijn specifiek om te voorkomen dat er onnodige of onbruikbare spullen worden verzameld. De gevraagde hulpgoederen zijn als volgt:

• Slapen: slaapzakken, fleece dekens, stretchers en (dunne afwasbare) matrassen;
  • Verzorging: luiers, damesmaandverband, verbandmateriaal, EHBO-materiaal, incontinentiemateriaal, drogisterijartikelen (shampoo, tandpasta, zeep)
  • Medicijnen: paracetamol, ibuprofen, verkoudheid medicatie;
  • Voedsel: babyvoeding, potjes voeding, houdbaar kant en klaar voedsel (blik, pakken of gedroogd); snacks zoals wafels, peperkoek, energierepen; drinkwater en melk in pakken of flessen;
  • Kleding: gewassen en intacte warme winterkleding voor volwassenen, baby en kind (jassen, truien, broeken, mutsen, sjaals en wanten), nieuwe sokken en (thermo) ondergoed. AUB geen zakken oude kleding inleveren!
  • Algemene goederen: (hoofd)lampen inclusief batterijen; oplaadstations; powerbanks; batterijen; kaarsen; warmwaterzakken; plastic en soepkommen, bestek; waterfiltersystemen; thermoskannen; generatoren; kachels

Inzamelplekken
De centrale inzameldagen zijn op dit moment:

• Kloosterkerk Valkenburg (elke donderdag van 14 tot 16:30 uur).
  • Sint-Nicolaas- en Barbarakerk in Valkenburg (elke vrijdag van 10 tot 13 uur).
  • Palankahal in Valkenburg (elke vrijdag van 13 tot 16 uur en elke zaterdag van 10 tot 16 uur).
  • Sint-Janskerk in Maastricht (op de vrijdagen 10, 17, 24 februari en 10 en 24 maart van 13 tot 15:30 uur).

Er komen mogelijk nog inzamelplekken elders in de provincie bij. Daarnaast worden parochies uitgenodigd om hun eigen kerkgebouw op vaste tijdstippen open te stellen voor het inleveren van de goederen.

Giften
Financiële bijdragen zijn ook van harte welkom. Deze kunnen worden overgemaakt naar rekeningnummer NL58 RBRB 0943 2307 72 van Stichting Sociaal Medische Hulpverlening aan Oost Europa (ANBI) in Meerssen o.v.v. Limburg helpt Oekraïne.