Zangers van Sint Frans (Venray) zingen in kathedraal Roermond

Het koor ‘De Zangers van Sint Frans’ uit Venray zingt komende maandag (6 juni, Tweede Pinksterdag) tijdens de eucharistieviering in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond. De viering begint om 11.30 uur.

Het koor werd in 1959 in opdracht van de paters Franciscanen opgericht door onderwijzer Wim Buys als jongenskoor van de Venrayse Paterskerk. In ruim 60 jaar groeide ‘De Zangers’ (zoals het koor kortweg wordt genoemd) van een eenvoudig jongenskoortje naar een succesvol gemengd jongerenkoor. Elke zondag werd de hoogmis in de Paterskerk opgeluisterd. Ook werden er regelmatig concerten gegeven door heel Europa (en soms zelfs daarbuiten). Momenteel bestaat het koor uit ongeveer 30 leden, variërend in leeftijd van 8 tot 50 jaar. De muzikale leiding is in handen van dirigent Geert Verhallen. Ook krijgen de leden wekelijks stemvorming van zangdocente Janine Heuts. Het koor wordt op het orgel begeleid door organist Tommy van Doorn.

Tijdens de viering in de kathedraal zingt het koor onder meer de vaste gezangen uit de Messe zu Ehren der Heilige Theresia vom Kinde Jesu van Otto Rippl en werken van Dannaud, Jenkins en Mozart. De viering is voor iedereen vrij toegankelijk.