REAGEER VOOR HET BEHOUD VAN SILA!

Vindt u het ook belangrijk dat mensen in beeld zijn bij de parochie?

Parochies houden hun adresgegevens actueel met behulp van SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie). Dit werkt samen met de Basisregistratie Personen (BRP) van de overheid. In 2016 nam de Tweede Kamer echter een motie aan die een einde lijkt te maken aan deze koppeling. Maar voordat het zover is, houdt de overheid een internetconsultatie. Parochiebestuurders en anderen kunnen dus reageren op dit voornemen van de politiek.
Via SILA zijn mensen in beeld als ze nieuw in de parochie komen wonen of als ze verhuizen naar bijvoorbeeld een verzorgingshuis. Als iemand dit zelf niet meer kan doorgeven, bestaat de kans dat het contact met de parochie verloren gaat. Door het stopzetten van de SILA-koppeling kunnen parochies hun pastorale taak dus minder goed uitvoeren.
Nu heeft de overheid een internetconsultatie geopend, waar burgers kunnen reageren op het besluit om SILA niet langer deze voor ons zo belangrijke gegevens te verstrekken. De Nederlandse bisschoppen vragen aan alle katholieken in Nederland om gebruik te maken van deze consultatie en van zich te laten horen.
Reageren kan tot 3 februari. Ga naar de website: